Sunday, 18 July 2004

A Voz Indígena

Artigo de Evandro Vieira Ouriques

O II Cumbre Continental de los Pueblos Indígenas de las Américas, em Quito, e a reunião anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência-SBPC, Brasil, pela primeira vez com a participação oficial de povos indígenas, ambos em 2004, nos estimulam a entender -mais do que nunca- que vivemos um momento decisivo para a questão indígena em todo o mundo.

Com o aprofundamento brutal da crise gerada pelo materialismo, e a consequente re-valorização dos sistemas de entendimento e de ação concreta fundados no amor e no brincar , no diálogo, na cooperação e no respeito à ancestralidade cultural e biológica , a situação sócio-histórica indígena e a contribuição de sua cultura para a Humanidade passam a ocupar um lugar determinante.

Determinante porque escutar a voz indígena -que clama em todo o mundo por respeito, de maneira dramática- é escutar a voz indígena que está dentro de cada um de nós mesmos. Esta voz que nos fala do fundo de nossa consciência. Do fundo de nossa mente e de nosso coração, a respeito de nossa origem. Que nos identifica como uma só família -irmãos e irmãs. Partes da Totalidade. De uma totalidade sem totalitarismos. Totalidade aberta, livre e surpreendente.

Hoje esta consciência está quase esquecida, pois é uma outra lógica de "irmandade", a Big Brother, que articula apenas interesses egóicos de pessoas, comunidades, nações e corporações na atual e excludente globalização financeira neo-liberal. Todos (des)afinados na unidimensionalidade do desespero e da ignorância do individualismo competitivo e destrutivo. Motivados pela vã esperança e pela ardilosa ilusão do poder.

É muito importante perceber que a consciência de sermos uma só família, unos na totalidade das múltiplas manifestações, não é um pensamento. Não é uma idéia. Não é uma produção do raciocínio, no sentido de um monarca que governa sozinho, como a razão patriarcal e cartesiana faz na maneira ocidental de viver. Mas a consciência é o resultado da vivência profunda, em todas as dimensões, da experiência de se estar vivo. No mínimo o resultado da experiência real de se ter corpo, emoção, mente e espírito. É somente esta vivência multidimensional que nos permite descobrir a unidade da diversidade. Descobrir e agir com a consciência de que fazemos parte do Todo. Como nos ensina a voz indígena, o Planeta não nos pertence. Fazemos parte dele. E, isto, muda tudo.

A conexão com a origem permite superar os conflitos, sejam eles na psiquê, então para além da mera procura da satisfação dos desejos mesmo quando eles, manifestação do ego, desvinculam o social; no inter-relacionamento pessoal, com o retorno da existência de fato do outro, que deixa assim de ser apenas o alvo de nossa manipulação; na economia, que passa a ser solidária; na política, que ressuscita como o lugar da construção da democracia verdadeira; na sexualidade, que re-ganha o sentido sagrado, realização divina na Terra; no diálogo inter e intra-religioso, que mostra finalmente que todas as religiões são sempre interpretações culturais de uma realidade espiritual/carnal última que ultrapassa os egos dos religiosos e todos os nomes e todas as exclusividades de salvação.

Seja em Chiapas, no México, seja na dimensão escalatória do aterrador conflito do Oriente Médio, ou nas mais de 80 guerras em anadamento em todo o mundo, só há uma saída, por mais que nossa soberba queira complicar e recusar a existência de uma causa primeira e última para a crise: lembrarmo-nos, na ação, de nossa origem comum, que nos define como parte da totalidade, ela que é capaz de qualificar eticamente cada uma de nossas decisões de maneira a que elas produzam a coesão que falta nos dias de hoje, quando a voz indígena procura se fazer ouvir.

Escutemos esta voz, pois ela é a nossa própria voz. Dentro de cada um de nós, gravado em cada uma de nossas células e na raiz de todas as nossas civilizações fala a consciência indígena a respeito de sermos filhos de uma mesma Mãe . Pois, em verdade, quando, em ato de fé e de pura lógica, mergulhamos no encontro do que leva os vários nomes de Deus e da Deusa, do Silêncio, da Mutação e da Energia Universal, re-encontramos necessariamente nossos irmãos e irmãs indígenas em sua consciência de que a Natureza é viva . De que nossa Mãe primeira é a Terra. De que o princípio feminino tem importância decisiva, e é a partir dele que foram construídas as concepções cósmicas que estão no âmago original de todas as tradições espirituais antigas da Humanidade. Este âmago é a Mãe Universal, da qual toda mulher é uma manifestação terrena, uma manifestação do aspecto gerador e sedutor do sagrado mistério que sustenta e, continuamente, cria o mundo. Big-Bang que seja.

Desde as mais elaboradas cosmovisões as mais modestas práticas telúricas, já no neolítico e mesmo no paleolítico , encontramos sempre a mesma intuição central em relação à Mãe, que se repete como tema condutor: ela é a matriz. Ela é. A "Senhora do Lugar". Fonte de todas as formas vivas, de guardiã das crianças e matriz para a qual vão os mortos para que nela repousem, se regenerem e renasçam, de alguma forma, graças ao seu caráter santo .

"Devo pegar uma faca e rasgar o seio de minha mãe?", disse no final do século XIX um chefe da tribo Wanapum, em território hoje norte-americano, diante da pressão de uma cultura masculinamente dominante para que cultivasse e buscasse minerais no corpo de sua Mãe. "Então," prosseguiu ele, "quando eu morrer, ela não me tomará em seu seio para que eu repouse. Você me pede para escavar o chão procurando pedra! Posso escavar sob a sua pele à procura de seus ossos? Então, quando eu morrer, não poderei entrar em seu corpo para renascer. Você me pede para cortar grama e fazer feno e vendê-lo, e ficar rico como os homens brancos! Mas como eu ousaria cortar os cabelos de minha mãe?"

É por isto que constatamos em todo o mundo um grande crescimento da organização das culturas indígenas. A crise que vivemos é claramente o resultado da perda do sentido do Sagrado por nossa cultura, que tem como fundamento básico o esquecimento do esquecimento do Ser . Esquecendo o Ser esquece-se a voz indígena, pois é ela a primeira na Humanidade que fala da harmonização com ele: a Origem das Origens. Não é à toa que nossa civilização percebe a Natureza como morta, como uma mera fonte de recursos econômicos, bem como a seus filhos igualmente mortos, não mais sujeitos mas objetos, como tudo o mais, mal respirando, apenas consumidores e não mais vivos, na qualidade de pessoas.

Este quadro é que faz com que haja uma reação a esta obscuridade tremenda, e todos os sistemas de entendimento que percebem a natureza como viva passam hoje, necessariamente e cada vez mais, por um grande ressurgimento. Da atual sociedade drogada, adita do desejo do desejo, para a sociedade sagrada. Este é o caso destacado das tradições indígenas, pois elas "são a memória viva do tempo em que o ser caminhava com a floresta, os rios, as estrelas, e as montanhas no coração e exercia o fluir de si", como diz Kaká Werá Jecupé, o tapuia nascido em São Paulo e que criou o Instituto Arapoty.


São Trezentos Milhões Falando

O momento é tão especial para a voz indígena, sob as mais variadas maneiras, que até mesmo os setores dominantes da sociedade a procuram ouvir. Ou pelo menos deixar que a ouçam um pouco. Este é o caso da canonização de Juan Diego em 30 de julho de 2002. Pela primeira vez na história das Américas um indígena foi canonizado. O beato Juan Diego, um índio mexicano de origem chichimeca, cujo nome indígena original era Cuauhtloatzin, a quem o Vaticano reconhece que Nossa Senhora de Guadalupe apareceu várias vezes, teve sua santidade reconhecida em cerimônia celebrada pelo próprio Papa no México. Isto certamente é mais uma sincronicidade na direção do respeito à voz indígena dentro da tradição cristã. Ainda mais quando se sabe que a Virgem de Guadalupe é exatamente a Santa Padroeira das Américas, continente no qual foram lamentavelmente executados milhões e milhões de indígenas.

É este mesmo México que apresenta ao mundo a luta extraordinária da Frente Zapatista de Libertação , que quer que o governo reconheça os direitos dos povos indígenas daquele país. Vale lembrar que somente em se tratando dos astecas, que à época da chegada de Hernán Cortez eram uma civilização altamente sofisticada com 25 milhões de pessoas, o massacre resultou em 24 milhões de pessoas assassinadas em menos de um século.

Temos que ter realmente um cuidado muito especial com a questão indígena, pois estamos falando de povos cuja presença em suas terras, na maioria das quais foram expulsos, se remonta a tempos imemoriais. Presentes desde o Círculo Ártico às Américas, África e Ásia, calcula-se que hoje são cerca de 300 milhões de pessoas que vivem em mais de 70 países.

Quase sempre estes povos se encontram entre as populações mais vulneráveis e marginalizadas destes países. Isto se dá exatamente em função de que a civilização dominante se construiu matando dentro de si mesma a voz que fala da origem comum de todos e de tudo, com suas leis de amor, de diálogo e de cooperação. De respeito à Totalidade. É por isto que a exclusão econômica e social relegou os indígenas ao nível mais baixo de todos em termos sanitários, profissionais e sociais e os expôs e expõe a um enorme sofrimento. Se construímos uma civilização que tem como fundamento principal abolir o sentido de cooperação, que é a dinâmica própria da manutenção do sentido da totalidade, da harmonia cooperativa, é claro que são os indígenas que pagam o preço maior: a loucura, o suícidio, a prostituição, o alcoolismo, as doenças, a desagregação pessoal e social.

Sabemos que o tapar ouvidos à voz indígena destrói inclusive a maioria daqueles que ocupam as posições econômicas, políticas e sociais privilegiadas, pois eles são em verdade excluídos de si mesmos, de suas próprias essências, como nos mostram a corrupção, as drogas caríssimas, o crime organizado, o comportamento doentio que enche os consultórios terapêuticos, o dia-a-dia e os noticiários de todo o mundo.

Em verdade se aqueles que estão no poder mundano, e nós mesmos com o nosso poder mundano, fossem(os) conectados com o Sagrado, este que nos fala da origem comum e de suas leis, que nos fala da dimensão espiritual , eles (nós) seri(í)am(os) pessoas benéficas, que saberiam(os) se(nos) conduzir e assim conduzir(mos) seus povos, tais como soberanos (pois cada um de nós é ou poderia ser soberano em sua própria vida) justos e bondosos.

Como se sabe, uma das maneiras mais eficazes de avaliar a justiça e a bondade de um reino, pós-moderno que seja, é fazer o que a sabedoria antiga chinesa nos recomenda no I Ching: percorrer todas as partes do reino para ver como as coisas realmente estão. E percorrer os reinos atuais, aliás o reino economicamente globalizado atual, é constatar a existência de algo profundamente equivocado.

O que se chama de desenvolvimento econômico, movido pela opção unidimensional do poder humano ignorante da existência da Totalidade, envolve e atinge a todos sem levar em conta a especificidade de suas múltiplas histórias, de suas culturas, de suas línguas, de suas tradições, de suas necessidades e prioridades. Corta, sumariamente, todos os seus projetos de vida, vínculos econômicos, culturais e espirituais que são a essência da identidade do humano. Reduz-se tudo e todos ao jugo do lucro e da obtenção de poder. Com isto faz-se qualquer coisa que o ego queira, como se não existisse uma ordem provinda de uma dimensão não-humana, pré-cultural, que a tudo criou, sustenta e transforma. Esta ordem que, sem totalitarismos, dá coesão psíquica e social.

Lamentavelmente esta maneira ignorante de organizar a vida humana é trans-cultural e trans-étnica e vem destruindo as pessoas e os povos em todos os continentes, sejam eles habitados por brancos louros de olhos azuis, quanto negros de pele brilhante, quanto amarelos, mulatos, caboclos e de qualquer outra matiz de pele ou interna. Quanto mais próxima a cultura está consciente da origem comum mais este sistema lhe reserva um lugar de sofrimento. É fácil entender agora porque os indígenas estão na mais baixa escala social. Eles pagam o preço de serem a memória viva da Natureza enquanto viva.


Uma Voz que Cresce

A gravidade é tão extrema que o sistema da ONU, sobretudo nas duas últimas décadas, tem procurado sintonizar-se diretamente com este interesse cada vez maior pela voz indígena. Neste sentido é que tem havido uma presença crescente de representantes indígenas em fóruns internacionais, como no Grupo de Trabalho das Nacões Unidas sobre as Populações Indígenas, orgão da Subcomissão sobre a Promoção e a Proteção dos Direitos Humanos, e naturalmente no Grupo de Trabalho sobre a Declaracão dos Direitos dos Povos Indígenas.

Um dos avanços mais significativos dos últimos tempos em termos internacionais foi a decisão tomada em julho de 2000 em relação à constituição de um Fórum Permanente das Nações Unidas para os Povos Indígenas, como orgão do Conselho Econômico e Social das Nações Unida (no qual no entanto ainda não temos um representante brasileiro) e que vem a ser o mais alto fórum já criado na ONU para cuidar deste assunto.

Os indígenas vêm lutando muito pela inclusão da denominação Povos Indígenas nos documentos oficiais, pela ratificação fundamental do Convênio 169 da Organização Internacional do Trabalho-OIT, que reconhece seus direitos no campo do Trabalho, pela abertura de espaços de participação em todos os níveis de decisão que lhes atingem, de cotas e inclusão da questão indígena nos Conselhos, nos Ministérios, nos organismos internacionais, pela demarcação e homologação das terras indígenas. Enfim, um sem número de lutas, pois praticamente tudo lhes foi negado uma vez que o paradigma Ocidental, como vimos, construiu-se na exata medida da proporção com a qual matou em si mesma a consciência de fazer parte de um todo, mergulhando na fantasia da separatividade. Esta destrutiva ilusão que os estados diferenciados de consciência , uma tecnologia espiritual tão utilizada nas culturas ancestrais -com ou sem as plantas sagradas (enteógenos)-, ajudam a superar.

Na dimensão brasileira, a Conferência Nacional dos Bispos do Brasil-CNBB consagrou a Campanha da Fraternidade de 2002 exatamente aos povos indígenas, com o tema "Por uma terra sem males". Mesmo que sejam procedentes críticas a esta Campanha, por seu acento explícito na Catequese, como se pode ver em vídeo preparado pela Arquidiocese do Rio de Janeiro, e veiculado na Rede Globo, quando os índios que aparecem são convertidos e aparecem todo o tempo em uma missa, sabemos que setores significativos da Igreja Católica são de fato progressistas e efetivamente estão dedicados a que se escute a voz indígena.

Sincronicamente a esta situação, por incrível que pareça, a população indígena no Brasil vem crescendo muito nas últimas duas décadas. Se nos anos 80 tínhamos cerca de 260 mil índios, na virada do milênio eles já eram aproximadamente 350 mil, e hoje a Fundação Nacional do Índio os estima em 540 mil, distribuídos em 206 nações indígenas localizadas em todos os estados da Federação, à exceção apenas do Piauí.

O que chama muita atenção neste quadro demográfico é que para cada cidadão urbano brasileiro que nasce hoje estão nascendo três índios. Isto é impressionante, pois traz, na medida em que assumamos a nossa parcela de responsabilidade no processo, uma enorme contribuição para que o Brasil e a Humanidade re-conecte com a Natureza enquanto viva, pois como diz Ailton Krenak, coordenador do Centro de Pesquisas Indígenas, do povo Krenak de Minas Gerais, "muitas comunidades indígenas, mesmo tendo sofrido enormes mudanças no aspecto mais aparente de sua cultura, especialmente no tocante à "cultura material" (que é representada nos adornos, objetos de uso ritual, ou domésticos)" mantêm "a força mais sutil da alma" e "sua herança mais ancestral permanece. Mesmo que transmutada, (ela) continua alimentando a identidade".


O Resgate do Princípio Feminino

O fundamento organizador básico desta identidade resgatada é a identidade do princípio feminino, como falei no início. Como os indígenas estão na escala mais baixa da sociedade por sua cultura ser estruturada de forma geral sob o princípio feminino, as suas mulheres estão mais abaixo ainda, exatamente por serem a sede direta deste princípio abominado em nossa sociedade. Que mãe deixaria seus filhos morrerem à míngua em nome de ter isto ou aquilo?

A amiga e indígena Eliane Potiguara , que incorpora o feminismo e o socialismo em sua pauta de luta, afirma que "é preciso resgatar as funções que a mulher indígena desempenhava antes do processo colonial, quando era venerada e tinha a última palavra na discussão dos problemas políticos. (…) Aos olhos da sociedade, as mulheres indígenas estão abaixo da última das camadas da sociedade. Indígenas, pobres, discriminadas, excluídas, invisíveis, mão-de-obra escrava em plantios de cana-de-açúcar, algodão e outras culturas.

Quando estão próximas à mineradoras, são objeto sexual de garimpeiros ou mineradores, como relatam muitas histórias que já ouvimos dos ianomâmis, em Roraima. Nas cidades, empurradas por alguma razão social e política de sua nação, tornam-se prostitutas nas grandes cidades, objetos de tráfico internacional de mulheres, empregadas domésticas ou operárias mal remuneradas. Urge um trabalho de conscientização nas aldeias contra a violência doméstica e sexual, contra o estupro, o assédio, o alcoolismo que resultam nas violências interpessoais, nas intrigas, nos distúrbios psicológicos, nos suicídios."

Eliane faz coro com quem acredita que Governo e ONG's devem implantar um programa imediato de defesa dos direitos reprodutivos e de saúde integral. Para ela, isto é urgente "nas nações que mais sofreram os resultados maléficos da neo-colonização, como os povos ressurgidos e os quilombolas", e chega a dizer que "para compreender os negros temos que compreender os índios pois os negros são os índios da África."

E ela está com toda a razão neste ponto. Essas nações têm consciência de sua identidade mas precisam de apoio em todos os sentidos, seja do apoio que vem de dentro delas mesmos, seja do apoio que venha da sociedade nacional e internacional, por exemplo através de uma organização como o Movimento Inter-Religioso do Rio de Janeiro/ISER e a United Religions Initiative-URI (www.uri.org).


O Perdão e a Mãe Universal

Quem está atento à questão indígena sabe que o diálogo inter-cultural e inter-religioso com eles enfrenta muitas vezes hoje uma espécie de movimento quase separatista em relação à todas as outras culturas defendido por parte de lideranças das populações originárias. Esta posição é muito presente e obriga uma estratégia especial. Muitos deles expressam constantemente sua revolta, pois existe um ressentimento muito profundo, que é perfeitamente compreensível. Ainda mais quando se leva em conta a enorme e variadíssima contribuição da cultura indígena para a Humanidade.

É muito fácil perceber a importância indígena. Já procurei mostrar aquela que é, para mim a mais importante de todas: ter o princípio da Natureza enquanto viva como o estruturador de suas cosmovisões. Pois é a partir desta conexão com a Mãe Universal que eles, por exemplo, descobriram o algodão, para o qual criaram todas as técnicas de colheita, fiação, tecelagem e tintura mais tarde importadas pelos europeus; foram eles também que descobriram o chocolate; e o milho, que era cultivado nas três américas, com cada povo com seus híbridos favoritos, que atingem dezenas de variedades, formatos, cores, sabores, nutrientes, entre eles o milho azul (hoje, no entanto, o milho é uniformizado pela indústria agro-pecuária no mundo todo); o amendoim também, original da costa brasileira; o tabaco, que os europeus transformaram de um costume medicinal e cerimonial em um vício mortal; a própria batata, que no início foi banida pelo clero pois não era mencionada na Bíblia; o tomate também; a mandioca que, apesar de venenosa em seu estado cru, já era depurada do ácido cianídrico pelos índios; e a seringueira, que deu origem à borracha e dispensa comentários acerca de sua importância.

Quem entre nós não conhece feijão, abóbora, pepino, chuchu, batata-doce, berinjela, alcachofra, pimentas, abacate, abacaxi, caju, mamão, maracujá, banana e cana-de-açúcar, por exemplo? Pois é tudo descoberta indígena. Trabalho indígena. Cultivo indígena. As várias ervas medicinais, para dar mais um exemplo, cujas fórmulas indígenas foram aperfeiçoadas pelo homem branco, compõem mais de três quartos de todas as drogas de origem vegetal conhecidas. Com exceção de algumas rubiáceas [espécies], nos lembra o holoterapeuta e etnobiólogo Rogério Favilla , não há nenhuma espécie utilizada na farmacopéia moderna cujas propriedades já não fossem conhecidas pelos índios. E ainda há muitas outras espécies que são desconhecidas pelo homem civilizado.

É o amigo Favilla quem esclarece: "Aos nativos pré-colombianos devemos, entre inúmeras coisas, a rica herança etnobotânica que revolucionaria a dietária e a farmacopéia comparativamente precária dos europeus colonizadores e de suas matrizes desde época das navegações. Não apenas apresentaram aos pasmos europeus as plantas em si, como o milho, o tomate, a batata, o tabaco, o cacau, a mandioca, o inhame, o feijão, o caju, a batata-doce, o abacate, o pepino, a berinjela, o abacaxi, o palmito, e tantas outras hoje presentes nos pratos de todo o mundo (dos que tem acesso aos alimentos, é claro), mas também ensinaram como cultivá-los e prepará-los adequadamente. Ao contrário dos que pensam serem os nativos criaturas obtusas, a arte do cultivo e melhoria genética através da cuidadosa seleção das linhagens e de técnicas sofisticadas de plantio e adubagem foi plenamente desenvolvida pelos ameríndios."

É muito interessante lembrar que, além disso, temos um exemplo arquetípico da importância indígena. Arquetípico porque diz respeito a sede do Império atual: os Estados Unidos. Quando os colonos patriarcas ingleses desembarcaram do Mayflower lá, tiveram suas vidas salvas pelos nativos, que os ensinaram como caçar o abundante peru, pescar o salmão e as trutas, e a plantar e estocar o milho. Foi esta sabedoria que permitiu que eles sobrevivessem ao primeiro inverno. Até hoje este momento decisivo é anualmente relembrado pelos EUA no importante feriado, e olha que eles são raros, de Thanksgiving Day.

Do alto de toda esta sabedoria a um só tempo humilde e por isto poderosa, os indígenas estão hoje diante do desafio de exercer uma das mais desafiadoras posições do crescimento humano, espiritual: a do perdão, e mais, da pura compaixão. Ao passo que as culturas responsáveis por esta barbaridade precisam compartilhar o mundo servindo o sagrado na voz indígena e os ajudando em tudo, de maneira a que eles, guardiões da Terra-Mãe, possam liberar a nossa re-integração à Mãe Divina.


Construindo uma Cultura de Cura e Paz

Dentro da contribuição indígena para a construção de uma cultura de cura e de paz, as plantas sagradas ocupam um lugar de grande destaque, pois as capacidades medicinais e/ou curativas delas são capazes realmente de promover resultados brilhantes, mesmo em pessoas habitualmente afastadas de sua natureza original e de suas inalienáveis arqui-relações com o reino vegetal.

Esta é uma questão muito importante mesmo, da qual tratarei especificamente em outra oportunidade . No entanto, sublinho que a tradição indígena ensina que a utilização dos processos curativos das plantas deve sempre ser movido pela consciência, no caso pela consciência das leis cósmicas. Isto nos interessa quando queremos escutar a voz indígena, visto que muitas pessoas buscam todo tipo de infusões, poções, elixires, etc., mas não conseguem encontrar a cura, pois não querem reconhecer e corrigir os próprios erros que contribuíram para o surgimento de seus males. Ou seja, modificaram o nível de consciência que têm, e que gera dieta prejudicial, problemas afetivo-emocionais, hábitos errados de higiene, vícios, etc.

Para a voz indígena, como para todas as tradições espirituais antigas da humanidade, a verdadeira cura é um processo totalmente dependente da conduta e do comportamento psíquico do indivíduo, que se não for condizente com a normalidade fluente da natureza só gerará resultados frustrantes, até mesmo com o uso das plantas de poder. Precisamos mudar a nossa compreensão do mundo.

É desta forma que a voz indígena vive um momento decisivo de sua história. Que ela sirva de inspiração a todos os encontros que cada vem mais vêm ocorrendo no mundo a respeito dela. Exatamente porque a Humanidade vive um momento decisivo de sua história. Como Pierre Weil esclareceu, a busca constante de felicidade que caracteriza o ser humano confirma a presença de uma memória enterrada no âmago de sua existência. A memória de um estado de plenitude sem obstáculos e de êxtase permanente. É deste estado que nos fala a Voz Indígena.

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Este artigo (escrito originalmente em 2002 para o Ciclo Preparatório da United Rligions Initiative Global Assembly, tem 17 notas disponíveis para o interessado) está publicado em vários sites, no Brasil e na América Latina, entre eles:
http://www.rebelion.org/mostrar.php?tipo=1&id=91
http://www.uri.org/rio2002/port/frame_ciclo.htm
http://www.consciencia.net/cidadania/ouriques01.html
http://brazil-brasil.com/content/view/127/

Grande parte dele foi incorporado ao estudo É possível re-aprender a Sabedoria da Mãe, afagar a Terra, transformar a Realidade: o Modelo de Comunicação Cosmodinâmico e Multi-interativo e a questão do Diálogo, com o qual o autor concluiu o citado livro Diálogo entre as Civilizações: a Experiência Brasileira (www.unicrio.org,br, Biblioteca), que organizou e editou a convite da ONU em 2003, com o apoio institucional da UNESCO, da Associação Palas Athena, do Viva Rio e da UFRJ, através do Núcleo de Estudos Transdisciplinares de Comunicação e Consciência-NETCCON/ECO/UFRJ, que criou e dirige na Escola de Comunicação desde 1981.

Friday, 18 June 2004

Trato da Construção de Estados Mentais Não-Violentos na Mídia em disciplina criada para o Curso de Jornalismo da UFRJ

Acabo de criar a disciplina Construção de Estados Mentais Não-Violentos na Mídia no Curso de Jornalismo da ECO/UFRJ.
Esta é a Ementa:

DISCIPLINA
A construção de estados mentais não-violentos na mídia
Prof. Evandro Vieira Ouriques

EMENTA

A mídia não-violenta é aquela que se afirma na integração das conquistas pós-modernas da autonomia do profissional (o primado da invenção e da criatividade) com a vigência de valores universais que garantam a vinculação social, sem totalitarismos. Examinaremos a não-violência no sentido do cientista político Johan Galtung, sempre lembrando, com Gandhi, que a não-violência covarde é pior do que a violência por causas justas. Entende-se que a gestão da informação e do conhecimento dependem de uma mudança da economia psíquica do sujeito e das empresas em relação à questão da liberdade socialmente responsável (“o estado de espírito bárbaro está em cada um de nós”), através da desobediência civil mental. O que interessa, portanto, é a investigação e a prática de uma certa autonomia do papel do profissional, da linguagem e das audiências em relação ao sistema e aos dispositivos de comunicação.

BIBLIOGRAFIA

1. OURIQUES, Evandro Vieira. 2004. A desobediência civil mental: Gandhi, Comunicação e Democracia. Inédito.
2. ________________________ (org. e ed.). 2003. Diálogo entre a civilizações: a experiência brasileira. ONU. Apoio da UNESCO e da Associação Palas Athena, entre outras.
3. GALTUNG, Johan. 2003. O caminho é a meta: Gandhi hoje. Palas Athena.
4. MATTELARD, Armand e Michele. 2003. História das teorias da comunicação. Edições Loyola.
5. MATURANA, Humberto e Verden-Zoller, Gerda. 2004. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano. Palas Athena.
6. MCGOLDRICK, Annabel and LYNCH, Jake. 2000. Peace Journalism: How to Do It? October. http://www.transcend.org/
7. MELMAN, Charles. 2003. O homem sem gravidade: gozar a qualquer preço. Entrevistas por Jean-Pierre Lebrun. Companhia de Freud Editora, Rio de Janeiro.
8. ZIZEK, Slavoj. 2003. Bem vindo ao deserto do real!: cinco ensaios sobre o 11 de setembro e datas relacionadas. Boitempo Editorial, São Paulo.

Thursday, 15 April 2004

Evandro Recommends A New Epistemological Perspective for Peace in the Essentially Masculine and Emblematic Crisis of Middle East

Article by Evandro Vieira Ouriques, Dr.

Strategy recommended by the author, as Member of the Global Lookout Panel of the Millennium Project of the American Council for the United Nations University, for the construction of Peace Scenarios in the Middle East.
2004

Dedicated to Lia Diskin, a Great Soul in Peace Action.

“What may appear as Truth to one person, will often appear as untruth to another person. But that need not worry the seeker. When there is an honest effort it will be realised that what appears to be different truths are like apparently different countless leaves of the same tree.”
Gandhi.

“The authority of a world democratic order simply cannot be built on anything else but the revitalized authority of the universe.”
Vaclav Havel .

“Not one of you is a believer until he loves for his brother what he loves for himself.”
Islam. Forty Hadith of an-Nawawi 13.

“We are members one of another.”
Christianism. Bible, Ephesians 4.25.

“When he [a certain heathen] went to Hillel, he said to him, "What is hateful to you, do not do to your neighbor: that is the whole Torah; all the rest of it is commentary; go and learn."
Judaism. Talmud, Shabbat 31a.

Abstract
This article shows why the Peace demands an epistemological change only possible throught educational, therapeutical and media multileveld actions (strategical organizational planning included) based on the re-valorization of the Feminine Principle. Under the pressure of globalization, the State is changing only throught the lost of its maternal aspect (protection and social benefits), while its paternal aspect (control power) grows tremendously. Peace construction -and the planning of it- becomes more effective with the use of the occidental participatory epistemology (the article’s focus), connected with the philosophies of India, as the epistemology of the advaita philosophy and the political theory of Gandhian’s Satyagraha and Sarvodaya.

We must to change our epistemological fundamentals to obtain peace. Peace is the process of to do one, of to do unity. For this we need universal values such as nonviolence, truth and the unity of all life. Including the Prince of Wales, president of The Prince of Wales International Business Leaders Forum, recognizes that “the free market will not on its own build a society free of hunger, ill health and insecurity.” And he recommends the “building [of] a sense of partnership within society (…) and [to] bond people together in a common endeavour” .

But how we can do this if the Western hegemonic desconstructivist epistemology insists, to prevent totalitarisms, on the total impossibility of any essence and any unity? This is the reason for which the epistemology is always , and specially now, the central question to understand the fundamentals of peace and to define the strategical planning of the institutional actions that constructs it. UNESCO understands that XXI’s Education must begins from the learning of how we know –from the knowledge of the knowledge . Many people and instituitions are more and more conscious that the crisis is a epistemological crisis.

Edgar Morin said that “la connaissance ne peut être considérée comme un outil ready made, que l’on peut utiliser sans examiner sa nature. (…) la connaissance de la connaissance doit-elle apparaître comme une nécessité première qui servirait de préparation à l’affrontement des risques [psychiques et culturelles] permanents d’erreur et d’illusion, qui ne cessent de parasiter l’esprit humain” .

As UNESCO says, Education “shall be directed for the full development of the human personality” . The empiric evidences of sociological and psychologycal researches shows clearly the consequences of mental and emotional pertubations (noises of Communication) . When Middle East people sits to dialogue, they sit with their unconscious epistemological fundamentals, and with the emotional consequences of their mind position, their mind asana.

So, we need special educational and therapeutical integrative methods to facilitates the process when we are institutionally constructing peace. In the specific case of Middle East, that is necessary, for example, to the groups that discusses the supply of water (Water Works) available to both, the action of the religious leaders (Open City) to solve the Jerusalem problem, and the spreading of the grass roots peace movement (Dove). We must be conscious that the crisis is only epistemological. All the groups envolved with the peace dialogue were tragically traumatized by their individual, educational and social histories.

We must to consider this when we are planning ours peace actions. As Humberto Maturana says, “all that a human being does, takes place in a relational ground defined by his or her emotionning in the moment of doing it; This is also the case in the act of reflection” . So, the better peace action to do is to develop organizational and institutional strategic plannings with this in mind. Reliatory acts must stop, for example. But how? To do peace we are always talking about pardon and self-pardon, comprehension, compassion, vidya , the most difficult human conquest. But, as Hegel suggested, “a civilization [the same with a person, I say] cannot become conscious of itself, cannot recognize its own significance, until it is so mature that it is approaching its own death [or the death of a phase of the own individual life, I say]” . The Middle East is the emblematic approach of the death of the present civilization, of the present epistemological fundamental of our personalities, movements, institutions, companies and organizations of all kinds.

To solve this challenge we must a personal and institutional multileveled action through Education and Therapy, based in the immanent intelligence of Nature , as it is understanding by the integrative tendence of Western Philosophy an by the ancestral wisdom, as we will see here. This is very difficult because it demands a psychologycal change, a internal change of the person or of the personality of an institution or organization . Only throught this we can superate the pervading sense of a separate ego irrevocably divided from the encompassing world and the consequent unresolved psychologycal and social trauma of violences.

Middle East is the emblematic tragedy of a globalized perspective based over the epistemological divorce between Culture and Nature, subject and object, Masculine Principle and Feminine Principle. This is the only reason of the tragedy -the dominant dualism of the modern and post-modern mind: man and nature, mind and matter, self and other, experience and reality, man and woman, riches and poors, whites and blacks, groups and others, israelis and palestinians. In religious terms, this situation is directly related with the patriarchal point of view of three abrahamics religions: Judaism, Islamism and Christianism. That is why I recommended, since the 1st Round, a complex of integrative educational and therapeutical actions to re-valorizate the feminine aspect of divinity in the Middle East imaginary .


THE WORLD AS A MENTAL CONSTRUCT
AND THE CULTURE AS AN EXPRESSION OF THE NATURE.

To better understand this complex subject it’s basic to remember the figures of Copernicus, Descartes and Kant. As Richard Tarnas says, “the cosmological estrangement of modern consciousness initiated by Copernicus and the ontological estrangement initiated by Descartes were completed by the epistemological estrangement initiated by Kant: a threefold mutually enforced prison of modern alienation”.
When Copernicus have displaced the human being from the cosmic center and Darwin relativizated it in the flux of evolution, the human species start to spins adrift. Once the axis mundi of the cosmos, human being change himself, throught his own consciousness, in “an insignificant inhabitant of a tiny planet revolving around an undistinguished at the edge of one galaxy among billions, in an indifferent and ultimately hostile universe”. Nature is hostile, so we must to fight against it, control it, dominates it inside or outside us: Culture against Nature.

Descartes and the subsequent scientific developments does the same. All this efforts constructs a schism between the personal and conscious human subject and the impersonal and unconscious material universe “revealing a world devoid of spiritual purpose, opaque, ruled by chance and necessity, without intrinsic meaning.”

That is what we observe in the archetypical structure of the media’s language and daily common sense. Humanity lives a tragic paradox: at the same time it lives in a world that it conceives intrinsically hostile, where “its soul has not felt at home”, and, all the time, and in all products and services that it consumes, it looks for the qualities of love , trust, friendship, tenderness, solidarity, poetry, ecstasis, transcendence. One by one of the qualities that human dominant epistemology says that does not has foundation in the empirical universe.

In this scenario, Kant's recognition of the human mind's subjective ordering of reality emerges like the central argument of the shift from the modern to the postmodern conception of reality. This epistemological position will be, since Kant, the host of all subsequent philosophical, scientific, political, economical and social developments.

As Tarnas brilliantly synthetized for us, “the consensus is decisive: The world is in some essential sense a construct. Human knowledge is radically interpretive. There are no perspective-independent facts. Every act of perception and cognition is contingent, mediated, situated, contextual, theory-soaked. Human language cannot establish its ground in an independent reality”.

This epistemological position has dominated the XX Century and our Western universities. Then, all the explanations of the universe, life and political, economical and social organization have been systematically "cleansed" of all spiritual qualities, desconstructing all the great traditional explanations. This is the epistemology that for the past three centuries the Western mind has considered intellectually justifiable. “In Ernest Gellner's words, ‘It was Kant's merit to see that this compulsion [for mechanistic impersonal explanations] is in us, not in things’." And "it was Weber's to see that it is historically a specific kind of mind, not human mind as such, that is subject to this compulsion."


HOW, WHEN AND WHERE
THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN DIFFERENTS

But the important conquest of the desconstrutivism finishes when it assumes itself as the absolute and the "realistic" perspective. As the only “real” experience of the world, in which the original consciousness of undifferentiated organismic unity with the Feminine Principle -a participation mystique with Nature- has been outgrown, disrupted, and lost. That is no more non-human laws. Today, even the human laws are disrespected as we saw in Kosovo, in Irak, in ours daily lives. The only law is the law of power, the desire for power, that talks about itself as the absolute nature of man.

But when one really pratices the desconstructivist method he needs to desconstruct the desconstructivism itself, as a logical consequence of itself. And one can find, for example, the epistemological system of the integrative Western philosopy and the advaita (non-dualist) philosophies of India. This another epistemology operates at the same time with diversity and unity.

For the Tantra, for example, there is only consciousness. The life we live is the direct result of the level and kind of our consciousness. That is the same that Kant and Nietzsche said -the world is a construct. But with a essential difference. The individual making decision’s process has in this epistemology, a reference: the ultimate reality. Then, the tantric social group tends to have an accurated sense of partnership: Brahman and its ethics, the Dharma, that re-unify the individuals throught their liberty. The individual process of re-connection with the matrix of being is the process of the conquest of freedom. Freedom, in this epistemological context, is to do the better that you can. The quality of the “better you can do” appears to you, to your family, friends, work, groups, societies, media, humanity.

This is a comlete paradox for Western hegemonic philosophy: a primordial no-human law that lives within the human liberty, because it is all, it is the Unity. This epistemology allows an entrance in time and history coherent with the enchantment of the cosmos. A total immersion in an ethical world, in which that is no contradiction between the individual liberty and the ultimate reality.

West desconstructivism is looking for the experience of complete liberty since many centuries. In this sense, the Sri Vidya philosophy of the South of India is very important. The goddess Lalita Mahatripurasundari is the central one of this tradition -the School of Auspicious Wisdom- a branch of Sakta Tantrism. This tradition is proeminent in the South of India, and has many variants on its theme, but (and this is absolutely decisive to epistemology and so to the construction of peace) none claim to be different than the others.

In this epistemological context we have, all the time, the union of the multi-differents, of the multi-apparent, of the n opposites. Diversity reveals itself only as singularity. The goddess Lalita is everything, including the Trimurti, the triple quality of ultimate reality simbolized in hindu tradition by Brahma, Vishnu and Shiva -all of them created by Brahman- and she is too the interdependence and the union of Siva (Masculine Principle) and Sakti (Feminine Principle) . She is too, at the same time, one of the wives of Shiva, Shiva, everything and the dissolution of everything.

The goddess Lalita's physical appearance completely changes with the cycle of her fifteen Nityas (the complete lunar cycle) or eternities. For each phase of the moon (Nitya), the goddess has a different appearance, a different name, a different mantra and a different yantra, but through all the Nityas -as the moon remains itself- she remains ever faithful to her true self.
This is another, certainlly more sophisticated and much more comprehensive epistemological perspective for the relation between diversity and unity, subject and object. The goddess Lalita is, at once, (1) the knower, (2) the process of knowing, and (3) the object of knowledge. To the Sri Vidya tradition these three categories do not differ from one another but are all one and the same. Once the knower begins the process of knowing, that knower becomes the object of knowledge: when one realizes the epistemological perspective of non-duality of this triad, and realizes that She/He is the knowledge for which She/He is searching, She/He gains a glimpse of the Absolute throught the dissolution, the desconstruction of herself.


THE PARTICIPATORY EPISTEMOLOGY AND
THE CONSTRUCTION OF PEACE

“At the same time that the Enlightenment reached its philosophical climax with Kant, the integrative epistemological perspective began to emerge in West with Goethe and was developed by Schiller, Schelling, Hegel, Coleridge, Emerson, and articulated within the past century by Rudolf Steiner. All these thinkers haven a fundamental conviction that the relation of the human mind to the world was ultimately not dualistic, but participatory”, says Tarnas. That is the appropriate epistemology to construct peace.

If we study the ancient Western cultures, like the indigenous perspectives, we find the same epistemology, lato sensu. Like Kantian epistemology, these perspectives organizes itselves in the same way: all human knowledge of the world is, in some sense, determined by subjective principles. For the advaita philosophy of India, once more, reality does not exist: only consciousness exists.

In this participatory conception, as Tantra teachs, these subjective principles -subjectivity as the ground of liberty- are an expression of the world's own being, and, with Tarnas, “the human mind is ultimately the organ of the world's own process of self-revelation. In this view, the essential reality of nature is not separate, self-contained, and complete in itself, so that the human mind can examine it "objectively" and register it from without. Rather, nature's unfolding truth emerges only with the active participation of the human mind. Nature's reality is not merely phenomenal, nor is it independent and objective; rather, it is something that comes into being through the very act of human cognition. Nature becomes intelligible to itself through the human mind”.

That is the epistemological reason for Nature pervades everything, and the human mind in all its fullness is itself an expression of Nature's essential being. Culture is a expression of Nature. Rather, “the world's truth realizes itself within and through the human mind”. Tarnas remember that “this participatory epistemology is not a regression to naive participation mystique, but it is the dialectical synthesis of the long evolution from the primordial undifferentiated consciousness through the dualistic alienation. It incorporates the postmodern understanding of knowledge and yet goes beyond it”.

Since 1969 I am constructing, at Academy, conceptual and operational instruments to go beyond this epistemological crisis and, since 1992, specifically with methods to surpass it throught the re-valorization of the Feminine Principle. We must do that, because Western Philosophy has been, archetypically, a masculine phenomenon that affected with its male perspectives all human thought, feelling, behavior, relationship, sexuality, religion, science and social theory.

Since the barbarians invasions about circa 4000 BC, when the matrifocal organization was destroyed, all the major languages of the Western tradition have personified our species, as we know, with words that are masculine in gender: anthropos, homo, l'homme, el hombre, l'uomo, o homem, chelovek, der Mensch, man, humanity. As Tarnas says, “the ‘man’ of the Western tradition has been a questing masculine hero, a Promethean biological and metaphysical rebel who has constantly sought freedom and progress for himself, and who has thus constantly striven to differentiate himself from and control the matrix out of which he emerged. This masculine predisposition in the evolution of the Western mind, though largely unconscious, has been not only characteristic of that evolution, but essential to it.”

That is the origin of all the human crisis, and, of course, the origin of the emblematic Middle East crisis: the Western impulse to create an autonomous rational human self, separated from the primordial unity with Nature, from the Mother Principle. That is a disaster, because when we murdered our Archetypical Mother it is obvious that we can murder our brothers and sisters, with weapons or/and with subtle agressive interpersonal relationship, and with politics and economics.

The failure of the social cycle of ONU conferences during the 90’s, and of other decisive international attempts, as the Summit of the Americas in Monterrey, in January 2004, have announced the present escalade of the terrorism of all orders: psychical, economical, political and social . The Millennium Development Goals (MDGs) are endangered, and available estimates suggest that for all countries to meet the MDGs by 2015, at least US$ 50 billion a year in additional ODA would be needed. But the last report of the World Commission on the Social Dimension of Globalization, established by the International Labour Organization (ILO) in February 2002, remember that perhaps humanity will have only US$ 16 billion by 2006 -this still leaves over two-thirds of the total to be met, even if all commitments are honoured .

Our crisis is, in fact, the result of the great patriarchal nomadic conquests in Greece and of the genaral Levant over the ancient matrifocal cultures, as I said, and is perfectly visible in the West's patriarchal religion beginning from Judaism, as we can see, for exemple, in the Judaeo-Christian and Babilonic denial of the Great Mother Goddessas. To obtain the independent individual ego and the self-determining human being, the masculine epistemology has repressed the Feminine Principle: only man is a conscious intelligent being. The woman, the body, the “no-civilized”, the Nature and the Cosmos are blind, no-intellingent, no-alive and so purely mechanistic. “God is dead” and we live on an absolute isolation. Like enemies in the field of struggle. Like enemies in the Middle East. Atomized, soulless and self-destructive, projectively identified as “other”.

So, the crisis is an essentially masculine crisis. Its resolution is been constructing in the great emergence of the feminine in our culture, in the re-emergence of the integrative tendance of Western philosophy and of the ancient wisdom, in the desconstruction of the desconstrutivism, in the emergence of the right hemisphere of the brain and in the emotional and spiritual intelligences. I demonstrated systematically how the media virtually uses all the values of the feminine to qualify its products because the human being needs unconsciously rediscover and re-unite itself with the mystery of life, of nature, of soul: rediscover the Sacred Unity, as Gregory Bateson shows in a pioneer way.


WHEN THE MIND WAS DEVELOPPED UNTIL REACHING ITS FURTHEST LIMITS, THE EPISTEMOLOGY IS THE QUESTION AND THE INTEGRAL COMMUNICATION IS THE SOLUTION.

To solve this paradox in the field of Communication and Culture, I created, in 2001, the Model of Integral Communication, having the Being as the reference point -as foundation’s foundation. Instead of emissor and receptor, the human is, within this new model, a multi-creative channel.

The basis of Communication is the duality: Silence and Speech, Presence and Absence, Feminine and Masculine, Black and White, Forms and Colors, Estability and Movement, Newness and Redundancy. The apparent duality is the language of Nature. So, this new Theory of Communication shows why Communication is much more than media: it is the proper language of Nature, of the Universe. It is all, and we and all are within it. We are, totally, and only, itself. Epistemology is the question, Integral Communication is the solution.

The paradigm of the Model of Integral Communication is, of course, the integral or integrative paradigm. It is, at the same time, a conceptual and an operational domain, that originates new educational and therapeutical methods and gives occidental epistemological support to the ancient and not yet hegemonic epistemologies of humanity. It operates ethics producing communion, peace on the community. In this sense, I have demonstrated, in 1992, with Life, Geometry and Society , my Master on Communication and Culture/FURJ, the importance to Communication and Politcs of the force of the affective field (Psycology) as decisive for the construction of the consciousness (formation of the public included, of course). And, overall, how the media constructs its values throught euclidean and chaos geometries, including the writing, understood as the design of the oral language, the design of mind, itself the design of the world, the human dimension.

In the Model of Integral Communication the ego shows up as the origin of the crisis, marked by the imperium of the desire and struggle for power throught the antecipation of the future, instrumented by the technology. For Marcio Tavares d’Amaral, Dr., brazilian philosopher and psychoanalist, philosopers and thinkers need meditation when they want to think under the pressure of the globalizaded philosophy. That is the importance of meditation processes. We know that time is the central question for the great historical spiritual traditions as well to actuality . We must operate conscious that eternity is the way out for the violence of forms, the way out of the absence of ethics.

Only with the presence of the Being in our decisions making process we can modify society's future . This is done starting from universal values. That is the precise goal of my work with integrative methods for strategic organizational and personal development. This epistemology and its educational and therapeutical methods contributes -in a decisive way- to dilute resistances to the Being found in people through the development of the mind until reaching its furthest limits (Jnana Yoga, in hinduist terms).

The reunion with Feminine Principle can now occur on a new and profoundly different level from that of the primordial, ancestral unconscious unity. The long evolution of human consciousness has prepared it to be capable at last of embracing the ground and matrix of its own being freely and consciously.

This, as Tarnas synthetized so well, “is visible not only in the rise of feminism, the growing empowerment of women, and the widespread opening up to feminine values by both men and women, and not only in the rapid burgeoning of women's scholarship and gender-sensitive perspectives in virtually every intellectual discipline, but also in the increasing sense of unity with the planet and all forms of nature on it, in the increasing awareness of the ecological and the growing reaction against political and corporate policies supporting the domination and exploitation of the environment, in the growing embrace of the human community, in the accelerating collapse of long-standing political and ideological barriers separating the world's peoples, in the deepening recognition of the value and necessity of partnership, pluralism, and the interplay of many perspectives. It is visible also in the widespread urge to reconnect with the body, the emotions, the unconscious, the imagination and intuition, in the new concern with the mystery of childbirth and the dignity of the maternal, in the growing recognition of an immanent intelligence in nature, in the broad popularity of the Gaia hypothesis. It can be seen in the increasing appreciation of indigenous and archaic cultural perspectives such as the Native American, African, and ancient European, in the new awareness of feminine perspectives of the divine, in the archaeological recovery of the Goddess tradition and the contemporary reemergence of Goddess worship, in the rise of Sophianic Judaeo-Christian theology and the papal declaration of the Assumptio Mariae, in the widely noted spontaneous upsurge of feminine archetypal phenomena in individual dreams and psychotherapy. And it is evident as well in the great wave of interest in the mythological perspective, in esoteric disciplines, in Eastern mysticism, in shamanism, in archetypal and transpersonal psychology, in hermeneutics and other non-objectivist epistemologies, in scientific theories of the holonomic universe, morphogenetic fields, dissipative structures, chaos theory, systems theory, the ecology of mind, the participatory universe -the list could go on and on. As Jung prophesied, an epochal shift is taking place in the contemporary psyche, a reconciliation between the two great polarities, a union of opposites: a hieros gamos (sacred marriage) between the long-dominant but now alienated masculine and the long-suppressed but now ascending feminine.”

But there is a tremendous challenge to achieve this reintegration of the feminine: we must undergo a sacrifice, we must undergo the death of our proper ego. And help the interested people and organizations to do the same. It is for this reason that I strongly recommend the concentration on programs of Education and Therapy to the construction of peace. A millenarian tradition of repressed feminine has caused tremendous and tragical traumas on human personalities. That is the origin of the circle of retaliatory acts. The Western and its emblematic Middle East mind must be help on its willing to open itself, because in reality is incredible difficult to change the established beliefs and feellings about itself, the world, and the pseudo enemy. This is the real act of a heroe.

To go beyond the current situation, it is absolutely necessary a heroic act of imagination to see through and overcome our unconscious shadow, epistemologically based, to freely choose to enter into a fundamentally new relationship of mutuality, when the enemy is not a enemy but a brother and a sister, sons of the same Mother and the same Father. We need a Mother Nature not objectified like the “other”, controlled, denied, hummiliated and exploited, but fully understood and respected, because it is all, it is ourselves, the source and the goal of its ethical immanent presence -Dharma.

This epistemological position can construct the great change. As Tarnas, I consider that the “stupendous Western project should be seen as a necessary and noble part of a great dialectic, and not simply rejected as an imperialist-chauvinist plot. Not only has this tradition achieved that fundamental differentiation and autonomy of the human which alone could allow the possibility of such a larger synthesis, it has also painstakingly prepared the way for its own self-transcendence. (…) It brings an unexpected opening to a larger reality that cannot be grasped before it arrives, because this new reality is itself a creative act.” In fact, we are living today the death of modern man, the death of Western man. The end of "man" is now at ours consciousness and so at our hands. Man is a epistemological concept that must be overcome, and fulfilled, “in the embrace of the feminine”. Only when humanity can find a no-gender name to itself it will be free.

As Budhist tradition says, “this world of men, given over to the idea of "I am the agent," bound up with the idea "another is the agent," understand not truly this thing; they have not seen it as a thorn. For one who looks at this thorn with caution, the idea "I am the agent" exists not, the idea "another is the agent" exists not” .

In emergent strands of Western integrative thought, the relation between truth and action or truth and humanity has become decisive. Action needs to be guided individually and collectively by truth. “Truth and Love -ahimsa- is the only thing that counts. Where this is present, everything rights itself in the end. This is a law to which there is no exception” , teachs Gandhi.
Appendix

Truth and Peace:
now, only the feminine principle will assure
the dialogue in the Middle East.

By Evandro Vieira Ouriques, Dr.
Strategy Recommended to the Millennium Project in the
2nd Round of Millenium Questionnaires, 2003.


It is imperative to overcome the contemporary obscurantism of the Feminine Principle, both in the Jewish and Islamic traditions, as they are very often professed. This emblematic conflict is not a coincidence. It is basically a conflict between two (Judaism and Islamism) of the three world monotheist religions, with the intervenience of the third one (Christianism) of its, in which the central fundamental is masculine. In fact this conflict -it is the failure of the Patriarchal system.

This can be overcome in a two-way process:

1. Education based on the Feminine Principle values that -with compassion, solidariety, protection and unconditional love- established that we are all brothers and sisters, stimulating the permanent self-knowledge.

2. Emotional and spiritual re-education, throught Therapy based too on the Feminine Principle, of people, organizations and populations.


I. Selected Actions

a. (4.16) Honor international commitments in good faith.
b. (6.13) Include the teachings of Buddha, Hindu principles of tolerance and the
Gandhian ideas of Ahimsa and Non-violence in the school curriculum in
Israel and Palestine.
c. (6.15) Inculcate a mindset of co-existing in spite of differences by educating the
younger generation on the need for tolerance and unconditional love.

II. Diagnosis

I reinforce what I have recommended in the First Round of this study: the Lack of Confidence is the key-feeling of the crisis conflict based on the suppression of the “Other”. This lack occurs throught the follow integraded levels:

1. The Confidence in the Other

In the most immediate level of the crisis, we find the lack of confidence in the other person or other groups, moved by the follow stractural conception:"he does not understand me and I am right". It is the lack of skill to communicate. As Life is only a Communication Field, this attitude breaks up the psychic and social cohesion. Statistics confirm that. Even well successful actions to construct peace scenarios -at the cost of much work, hopes and resources during the 70’s, 80’s and 90’s- are facing now a scaring reality: social tragedy has grown.

2. The Self-Confidence

In a deeper level, we have the lack of self-confidence. The desorientation, the social and psychic unsafety, depression, agression, corruption, are all symptoms of disease, of the lost of the capacity of to do Unity.

3. Confidence in Life

In a much deeper level, there is the lack of confidence in Life. The lack of confidence in the force that created itself. That is what Sagans Cosmic Calendar shows. It is like a child that feels rejected by his Mother. Lonely, insecure, and feeling guilty and revengeous. However, we are Nature´s sons and daughters (14-15 billion years of big Bang versus circa 80 thousand years of Homo Sapiens), manifestations of universal energy, as it is demonstrated by Physics.


III. The permanent presence of the religious aspect in the negotiations

The implementation of Truth as a pre-condition for the peace-building, reconnecting persons, organizations and institutions with the Sacred Unity (Gregory Bateson), surpassing the oblivion of the Being´s oblivion (Heidegger).

Due to the fact that there is only consciousness in the consciousness of Totality, I strongly recommend NOT to leave out the religious aspect in the negotiations moments. Because in this aspect leaves the exact reason of this emblematic conflict. If we don´t comprehend this complex theme, Peace will never be reached!

1. Agents Involved

All people in all moments of their lives, in all their relationships, specially those who have more spiritual, emotional and material resources and work with Education, Therapy and Media. Those are the one who will have more contributions to be given now.

Teachers must be supported and helped by governaments.

2. Tactics

Mobilization in all possible fields, maintaining self-transformation to eliminate mistaken information of an antropocentric and patriarchal past, in favor of matrifocal thoughts and actions, in which ego is no more a guidance of decision making.

Consider that the perpetuation of a unfare regime depend on cooperation, obedience and consent from people, groups and populations. The agressor feeds the victims submiting them to him. The path to change this relationship is self-education to not to cooperate with injustice, to not cooperate with indignity, to not cooperate with humiliation. We must create non-violent cells for resistance (Gandhi).


OBSERVAÇÃO: tendo em vista o grande número de notas deste estudo elas estão disponíveis sob pedido.